Nu moet je reclame gaan maken en gaan netwerken; ervoor zorgen dat zoveel mogelijk potentiële klanten van je horen. Visitekaartjes zijn dan onmisbaar. Of je ze nu als mini-brochures bij plaatselijke winkels op de toonbank legt of gebruikt tijdens netwerkevenementen: een goed visitekaartje zorgt ervoor dat mensen je niet vergeten. Zelfs nu iedereen op LinkedIn zit kun je niet zonder: je relaties hebben je visitekaartje nodig om je op een later moment te kunnen vinden online.
Het lastige is dat je in de beginfase van je start-up alleen te maken krijgt met investeringen, en nog niets verdient. Waar mogelijk wil je dan bezuinigen. Was je om die reden van plan om je visitekaartjes te bestellen bij de allergoedkoopste drukwerkaanbieder? Lees dan mijn drie redenen om niet te bezuinigen op je visitekaartjes, maar te kiezen voor een betere drukkerij.
1. Perfecte kleuren
Voordelige drukkerijen bieden vaak de mogelijkheid om voor je visitekaartje te kiezen voor standaard ontwerpen. Doe dit niet. Zelfs het uploaden van je eigen ontwerp in bijvoorbeeld een .jpg bestand is niet aan te raden. Juist in de beginfase van je bedrijf is het belangrijk dat je een goede huisstijl creëert en deze overal doorvoert, zodat je professionaliteit uitstraalt en herkenbaar bent. Je huisstijl bestaat uit één of meerdere kleuren. Deze kleuren moeten steeds zoveel mogelijk hetzelfde zijn; op je website, in je logo, op je briefpapier en eventueel op de bestelbus. Je wilt niet dat op je visitekaartje de kleur ineens veel feller of donkerder uitvalt.
Om te zorgen dat je huisstijlkleuren op je drukwerk zoveel mogelijk overeen komen lever je een bestand aan waarin de juiste CMYK of PMS-kleuren ingesteld zijn. Een goede drukkerij zal je hier zeker bij helpen en adviseren.
2. Lang mooi
Het type visitekaartje dat je afgeeft zegt ook iets over jou en je bedrijf. Een slap visitekaartje waarvan de hoeken snel omkrullen en de inkt afbladdert komt niet professioneel over. Je wilt dat een relatie je visitekaartje lang bewaart en dat het lang mooi blijft. Daarom kies je voor stevig papier met een mooie afwerking in mat- of glanslaminaat, zodat het er altijd netjes uit blijft zien, ook al zit het lang in iemands portemonnee.
Hou er rekening mee dat goedkope aanbieders je visitekaartje meestal drukken op papier van een dunnere kwaliteit. Wat grammage betreft zie je misschien niet veel verschil tussen verschillende aanbieders, maar de dikte van het papier wordt mede bepaald door de behandeling die het papier vooraf heeft gehad. Wil je zeker weten dat je de juiste keuze maakt, vraag dan altijd een voorbeeldpakket met papiersoorten aan. Vrijwel alle drukkerijen kunnen je dit gratis toesturen.
3. Geen fouten of problemen
Een ander verschil tussen goedkope drukwerkaanbieders en professionele drukkerijen is de bestandscontrole. Goedkope online aanbieders gaan er vanuit dat jij een goed bestand aanlevert en dragen zelf geen verantwoordelijkheid voor fouten. Stond de tekst te dicht bij de rand en is die deels afgesneden? Eigen schuld. Zijn de kleuren heel raar en anders dan zoals je ze op je beeldscherm zag? Had je maar goed de aanlevervoorwaarden moeten lezen.
Kies je echter voor een goede drukkerij, dan wordt je bestand standaard gecontroleerd op technische fouten. Heb je bijvoorbeeld kleurinstellingen verkeerd staan of je tekst te dicht bij de rand gezet, dan wordt je hier op gewezen zodat je het nog aan kunt passen. In sommige gevallen zal de medewerker van de drukkerij het zelfs voor je aan willen passen. Mocht er ondanks een zorgvuldige controle toch ergens overheen gekeken worden en zit er toch een fout in je visitekaartjes, dan mag je de drukkerij hier de schuld van geven, en krijg je in de meeste gevallen gratis nieuwe visitekaartjes, of je geld terug.
Let er wel op dat een drukkerij alleen op technische instellingen controleert. Heb jij een typefout gemaakt, dan is de drukkerij hier niet verantwoordelijk voor. Maar een goede drukker die met je meedenkt zal zulke fouten in de meeste gevallen natuurlijk ook opmerken en dit direct naar je terugkoppelen.
Goed hoeft niet duur te zijn: ga dus niet bezuinigen op visitekaartjes
Nog niet overtuigd? Dan komt dat misschien omdat je denkt dat je voor een kwalitatief hoogwaardig visitekaartje meteen de hoofdprijs betaalt, maar niets is minder waar. Zo heb je bij Q-Promotions al 500 stevige visitekaartjes voor maar € 45,-. Dan ga je toch niet bezuinigen op je visitekaartjes? Voor een paar euro meer kun je zelfs kiezen voor een luxe afwerking of een onderscheidend kenmerk zoals ronde hoeken. Die flexibiliteit heb je niet bij een Vistaprint of Cewe-Print.