In onze volgende blog gaan we dieper in op deze huisstijlverandering van Q-Promotions en hoe we daarbij te werk zijn gegaan. In dit blogartikel geven we je eerst een algemene indruk van alle zaken waar je aan moet denken.
Op zijn tijd is het nodig om de huisstijl van je organisatie te passen. Dit kan heel drastisch door een compleet nieuwe huisstijl te ontwikkelen, maar dit kan ook een subtiele aanpassing zijn om de boel op te frissen. In ieder geval is het belangrijk om up-to-date te blijven. Een gedateerd logo kan de indruk wekken dat je organisatie niet met zijn tijd meegaat en ook op andere gebieden achterloopt. Een modern logo straalt uit dat je trots bent op je organisatie, en dit wekt vertrouwen bij je (potentiële) klanten.
Subtiele aanpassingen van de huisstijl zijn bijvoorbeeld een verandering van het lettertype, het weglaten van kleine elementen of het vernieuwen van de kleuren. Houd hiervoor de trends en ontwikkelingen in de gaten en kijk ook wat de concurrentie doet zodat je niet door hen wordt ingehaald.
Het is belangrijk dat je huisstijl past bij de manier van werken en het aanbod van je bedrijf. Verandert dit in de loop der tijd, laat dan je logo/huisstijl mee veranderen. In sommige gevallen is daarom een drastischere aanpassing, zoals een totale herziening van de huisstijl, nodig. Bijvoorbeeld wanneer er een naamsverandering of fusie met een ander bedrijf plaatsvindt. Hoe pak je zo’n verandering van de huisstijl aan?
Huisstijl regels
De huisstijl is de visuele identiteit van je organisatie. Hieronder vallen de naam, het logo, kleur, typografie en kenmerkende vormen. Voor de vormen gebruik je vaak vaststaande stramienen, vlakken, curves en opmaak. Naast deze elementen kun je ook een kenmerkende fotografiestijl doorvoeren. Consistentie is van groot belang voor een huisstijl. Er moet een consistent beeld worden uitgedragen en de huisstijl moet uniform worden toegepast. Daarom is het verstandig om huisstijlregels op te stellen. Hierin wordt dan aangegeven wat de vaste kleuren, lettertypes en lettergroottes zijn. Met stramienen en sjablonen in standaarddocumenten zorg je ervoor dat de huisstijl uniform wordt toegepast. Bij een wijziging in de huisstijl moet je er aan denken dat deze regels worden geüpdatet.
De voorbereiding: professionele vormgeving
Om de strategie voor het uitdragen van je bedrijfsidentiteit te bepalen kun je eerst een doelgroeponderzoek uitvoeren. Je stelt vast wat je speerpunten zijn en waaraan je herkend wilt worden. Bovendien moet de klant zijn behoeften hier ook in herkennen. Vervolgens kun je gaan nadenken hoe je dit terug laat komen in de huisstijl en kun je aan de slag met het ontwerpen van een logo, pakkende slogan, kleurgebruik, typografie en lay-out. Het logo is het belangrijkste herkenningspunt van je bedrijf. Met een bepaalde kleur zou je een bepaalde emotie uit kunnen drukken. Schakel voor het ontwerpen de hulp van een professional in. Een grafisch ontwerper kan je goed adviseren wat het beste bij je strategie past. Het is het zeker waard om een goede investering te doen in professionele hulp want de kosten zullen uiteindelijk worden terugverdiend. Een goede huisstijl gaat jarenlang mee en met een professionele uitstraling trek je meer klanten aan.
De uitvoering: van visitekaartjes tot autobelettering
Alle elementen van de huisstijl worden consistent gebruikt op visitekaartjes, brochures, briefpapier, enveloppen, de website, e-mails, noem maar op. Bij een huisstijlverandering moet er dus veel aangepast worden. Naast het zakelijke drukwerk zoals de visitekaartjes en briefpapier maak je ook vaak gebruik van promotioneel drukwerk zoals flyers, stickers of pennen. Ook buiten is je huisstijl terug te zien op bijvoorbeeld je kantoorpand of auto. Denk er goed over na welk deel van je huisstijl je terug laat komen op welke huisstijldrager. Een slogan pas je bijvoorbeeld vaker aan een bepaalde gelegenheid aan dus het is niet slim deze te drukken op een huisstijldrager waarvan de kosten voor het vervangen erg hoog zijn.
De nieuwe huisstijl is klaar, en dan?
Heeft je huisstijl een complete metamorfose ondergaan, dan moet deze geïntroduceerd worden bij de buitenwereld. Hoe de introductie plaatsvindt is afhankelijk van de situatie, het budget en de uitgangspunten van je bedrijf. Over het algemeen zijn er drie mogelijkheden:
- Met een ‘big-bang’: alles vindt op één moment plaats.
- Met de 20/80 regel: volgens deze klassieke regel bepaalt 20% van de merkdragers 80% van de zichtbaarheid.
- Een geleidelijke doorvoering.
De manier van introductie moet goed bij je bedrijf passen. Belangrijk is dat de doelgroep en andere betrokkenen vertrouwd raken met de nieuwe huisstijl. Het is slim om hier een communicatiecampagne voor op te stellen. Een aantal stappen die uitgevoerd moeten worden (afhankelijk van de manier van introductie) zijn:
- Personeel informeren
- Bestaande relaties informeren
- Alle huisstijldragers vervangen
- Huisstijlhandboek opstellen
- Website aanpassen (denk ook aan automatische e-mails die vanuit de website worden verstuurd naar klanten)
- Mediacampagne starten, persberichten versturen (misschien kun je een flyer over de verandering of een speciale nieuwsbrief maken)
- Evaluatie
Je creëert veel herkenbaarheid wanneer je promotiegeschenken inzet zoals pennen of bureau-onderleggers. Zo komen mensen voortdurend in aanraking met de nieuwe huisstijl en blijf je top-of-mind.
Nieuw drukwerk nodig?
Staat er een verandering in huisstijl op de planning? Inventariseer dan nu alvast welke materialen (opnieuw) gedrukt moeten worden. Bij Q-Promotions begrijpen we hoe handig het is om dit allemaal in één keer te regelen bij één drukwerkleverancier. We hebben een groot assortiment en denken graag met je mee over wat je nodig hebt. Bestel je meerdere producten in één keer, dan kunnen we ook een mooie prijs voor je regelen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.